• به نمایشگاه بین المللی ایران پلاست خوش آمدید

درباره ما

خانه درباره ما

نمایشگاه بین المللی ایران پلاست نخستین بار به ابتکار شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور در بازارهای جهانی در سال 1381 برگزار شد.

با توجه به نقش موثر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تولید مواد اولیه مورد استفاده از صنایع پایین دستی این شرکت به عنوان مجری، مدیریت برگزاری این نمایشگاه را در دست گرفت.

چهار دوره نخست این نمایشگاه با حضور مشاوران مجرب و با تجربه نمایشگاهی برگزار شد. اما با برخی تغییرات ساختاری، برگزاری این نمایشگاه -که صاحب اعتباری جهانی شده بود- به روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد و از این دوره تاکنون روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت برگزاری این نمایشگاه را برعهده گرفته است.

اکنون با تغییر نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی از یک شرکت مجری طرح و تولیدکننده و فروشنده محصولات پتروشیمی به نقش توسعه گر چه در بخش بالادست صنعت و چه در بخش پایین دست، این شرکت در جایگاه تسهیل گر و تبیین کننده نقشه راه آینده این صنعت متولی برگزاری این نمایشگاه است. نقشی که می تواند زمینه حضور موثرتر و هدفمند تر صنایع پتروشیمی کشور را در بخش پایین دست در بازارهای منطقه ای - که بازار اصلی کشور هستند – فراهم کند.

از این رو این شرکت قصد دارد برگزاری نمایشگاه های منطقه ای را در کشورهای همسایه برنامه ریزی و اجرا نماید تا زمینه حضور تولیدکنندگان کشور در بازارهای هدف و صادراتی را فراهم آورد.

دوره نخست – 1381

هر چند پیش از برگزاری ایران پلاست و در سالهای قبل از شروع دهه هشتاد، نمایشگاه هایی در صنعت پلاستیک و لاستیک برگزار می شدند، اما شروع نمایشگاه تخصصی در صنعت پلاستیک را باید در سال 1381 با برگزاری ایران پلاست اول دانست. ایران پلاست اول در روزهای 19 تا 23 آذر 1381 برگزار شد. در دوره اول 71 شرکت خارجی از 18 کشور جهان همراه 223 شرکت داخلی در نمایشگاه شرکت کردند. با وجود تمام مصائب پیش رو پیگیری ها و تلاش های مستمر مدیریت عامل وقت پتروشیمی، از جمله مهمترین عوامل استحکام پایه های ایران پلاست عنوان می شود. نظرسنجی ها از ایران پلاست دوره اول حاکی از رضایت 92.5 درصدی حاضرین از حضور در نمایشگاه و نیز ابراز تمایل 84 درصد از آنها برای حضور مجدد در این نمایشگاه بوده است.

 

دوره دوم - 1382

دوره بعدی ایران پلاست به فاصله یک سال پس از دوره اول 19 تا 23 آذر سال 1382 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شد. در این دوره 171 شرکت خارجی از 21 کشور دنیا در نمایشگاه حاضر شدند. تعداد شرکت کننده های داخلی نمایشگاه نیز از عدد 223 در دوره قبل به 287 در این دوره و نیز تعداد نماینده های گروهی کشورهای خارجی از عدد 1 در دوره قبل به عدد 4 در این دوره رسید. پیشرفت و ارتقای سطح برگزاری ایران پلاست در این دوره به حدی رسید که رایفن هاورز رئیس نمایشگاه K آلمان به ایران آمده و از ایران پلاست دیدن کرد.

 

دوره سوم - 1383

دوره سوم با حفظ ساختار برگزاری دوره های قبل و البته بهبود برخی شاخص های نمایشگاهی نظیر افزایش تعداد شرکت های داخلی به عدد 342 در کنار حضور 220 شرکت خارجی از 21 کشور در روزهای 23 تا 29 آذر سال 1383 برگزار گردید. در این دوره فضای زیرپوشش نمایشگاهی به مساحتی بالغ بر 40000 متر مربع رسید که از این مقدار، حدود 14400 متر مربع از آن در اختیار شرکت کنندگان خارجی و 11086 متر مربع فضای مفید نیز در اختیار شرکت کنندگان داخلی قرار گرفت. در این دوره تعداد سالن های نمایشگاهی به عدد 10 رسید.

 

دوره چهارم - 1384

دوره چهارم ایران پلاست به فاصله یکسال از دوره سوم  12 تا 15 آذر 1384 برگزار شد. در دوره چهارم ضعف در پایگاه اینترنتی نمایشگاه و استفاده از سایر ابزارهای اطلاع رسانی از جمله اصلی ترین مسائل و مشکلات مطروحه از جانب شرکت کنندگان در نمایشگاه محسوب می شود. این ضعف در استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی زمانی که در کتاب نمایشگاه، اطلاعات مربوط به 199 واحد جا افتاده و درج نشده بود، به حداکثر رسید.

دوره چهارم ایران پلاست، همراه با حضور 290 شرکت خارجی از 22 کشور و نیز 392 شرکت ایران بوده است. آن چنان که از تحلیل ها و گزارش های آن دوره بر می­آید 20000 بازدیدکننده داخلی و 1050 بازدیدکننده خارجی از این نمایشگاه بازدید کرده اند.

از جمله اتفاقات جدید در این دوره نمایشگاه اقدام برگزار کنندگان برای دعوت از 14 خبرنگار آسیایی و اروپایی برای پوشش خبری نمایشگاه می باشد . البته حضور خبرنگاران خارجی در کشور محدود به بازدید آن ها از ایران پلاست نبوده بلکه برگزارکنندگان امکان بازدید این خبرنگاران را از برخی مناطق اقتصادی پتروشیمی نظیر عسلویه نیز فراهم آورده بودند.

 

دوره پنجم - 1385

ایران پلاست پنجم در 16 تا 20 آبان 1385 برگزار شد. آمارهای منتشره نشان می دهد در ایران پلاست پنجم 650 شرکت شامل 390 شرکت داخلی و 260 شرکت خارجی از بیست کشور آلمان، اتریش، تایوان، کره جنوبی، چین، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، اسپانیا، هلند، مالزی، مصر، امارات، عربستان، سوئیس، ژاپن، استرالیا، سوئد، کانادا و هند شرکت کردند. بیشترین تعداد حضور از یک کشور مربوط به کشور آلمان با 47 شرکت کننده است. در رتبه های بعدی کشور چین با 39 ، تایوان با 29 و ایتالیا با 28 شرکت قرار گرفتند. شرکت های خارجی در مجموع فضایی به مساحت 3899 متر مربع و شرکت های داخلی هم (در چهار گروه ماشین آلات، مواد اولیه، محصولات و خدمات) در مجموع فضایی برابر با 11564 مترمربع را به خود اختصاص دادند.

در این دوره طیف وسیعی از اصلی ترین بازیگران صنعت پتروشیمی ایران (از قبیل سازندگان ماشین آلات و تجهیزات پلیمری کشور) در نمایشگاه شرکت نکردند. هر چند بسیاری این اقدام تشکل ها (تحریم نمایشگاه) را مقدمه ای برای انسجام بیشتر آن ها برای پیگیری محکم تر خواستهای جمعی خود می دانند، اما تردیدی نیست که افت در بسیاری از شاخص های نمایشگاهی در ایران پلاست پنجم، از تحریم مذکور تأثیر پذیرفته است.

 

دوره ششم - 1387

برگزاری دوره ششم ایران پلاست همراه بود با چاپ کتاب نمایشگاه ایران پلاست با اطلاعاتی به پنج زبان فارسی، انگلیسی منتشر می شد. این اقدام با هدف تسهیل حضور و افزایش کیفیت ارتباطات و مبادلات شرکت های خارجی و داخلی حاضر در نمایشگاه ایران پلاست 2008 انجام شده است.

در این دوره که از 21 تا 24 آبان برگزار شد ، به منظور جذب مخاطبان خارجی بیش از 100 برنامه تبلیغاتی برون مرزی تهیه شد و در شبکه های ماهواره ای سحر به زبان کردی، العالم و الکوثر به زبان عربی و پرس تی وی به زبان انگلیسی پخش گردید.

در ششمین ایران پلاست بازیگران و ذی نفعان اصلی آن، باز هم افت دیگری را در شاخص های نمایشگاهی شاهد بودند. متراژ مفید نمایشگاهی بنا بر آمار منتشره 16000 مترمربع اعلام شده که از این مقدار حدود 3100 مترمربع به بخش ارزی و باقی آن به بخش ریالی تخصیص یافته بود، تعداد شرکت کنندگان در این نمایشگاه به عدد 503 کاهش یافت. از این میان 366 شرکت داخلی و 137 شرکت خارجی از 13 کشور (بنا بر آمار 6 کشور به صورت ملی و 7 کشور از طریق نمایندگان خود) در ایران پلاست ششم حضور به هم رسانیدند. به گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، در دوره ششم برخی از مهم ترین دغدغه های شرکت کنندگان که عبارت بود از سیستم های حمل و نقل نمایشگاه و نیز قیمت های بالای اجاره غرفه، با تلاش مسئولان مرتفع شد.

از جمله ابداعات برگزارکنندگان برای ایران پلاست ششم، ثبت نام اینترنتی بود که بسیاری از شبهات مبنی بر رجحان روابط بر ضوابط برای جانمایی نمایشگاه را مرتفع نمود. ضمناً واگذاری غرفه های برخی از سالن ها نیز به تشکل هایی چون شرکت تعاونی تولیدکنندگان محصولات پلاستیک و انجمن صنایع همگن پلاستیک سپرده شد. به این ترتیب این انجمن ها به بخشی از خواسته خود مبنی بر برخورداری از نقش و سهمی موثر در برگزاری نمایشگاه رسیدند. از دیگر نکات حائز اهمیت در این دوره عدم حضور آلمان، به عنوان بزرگترین شرکت کننده دوره قبل ایران پلاست بود که احتمالاً ریشه در تحریم های آن دوران داشته است.

در این دوره چینش غرفه ها بر مبنای موضوع فعالیت شرکت کنندگان اجاره کننده بود که در این سطح برای اولین بار در تاریخ ایران پلاست صورت می گرفت. به گفته منابع رسمی، این دوره ایران پلاست، حدود 60000 نفر بازدیدکننده را به خود جذب کرده است.

 

دوره هفتم - 1389

هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 2 تا 5 تیرماه 1389، بـا حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار شد. این نمایشگاه درمقایسه با نمایشگاه ششم، شاهد رشد چشمگیر در مشارکت شرکت­های خارجی، داخلی و افزایش فضای نمایشگاهی و همچنین تعداد شرکت­های مشارکت ­کننده بوده است.

در دوره هفتم نمایشگاه ایران پلاست 423 شرکت ایرانی و257 شرکت خارجی از 22 کشور جهان در مساحتی بیش از19300 مترمربع در 13 سالن حضور داشتند.

در این نمایشگاه علاوه بر شرکت های ایرانی، شرکت های خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، فرانسه، چین، تایوان، کره جنوبی، سوییس، هلند، عربستان سعودی، پاکستان، استرالیا، پرتغال، کانادا، هندوستان‌، امارات متحده عربی، قطر، انگلستان، ژاپن و سوئد حضور داشتند. در این نمایشگاه جدید ترین نوآوری ها، محصولات و خدمات در چهار کروه کالایی مواد اولیه، ماشین آلات، محصولات ساخته و نیم ساخته و خدمات فنی و مهندسی ارائه شد .

 

دوره هشتم – 1391

ایران پلاست هشتم با شعار نمایش نوآوری ها و توسعه همکاری 14 تا 17 آبان ماه سال 1391 برگزار شد.

از جمله سیاست های این دوره نمایشگاه ایران پلاست می توان به جذب بازدیدکننده خارجی، عقد قراردادها و تفاهم نامه ها، تبلیغات تخصصی گسترده، جذب شرکت های با نوآوری بالا و ایجاد نمایشگاه دائمی در فضای مجازی اشاره کرد. هشتمین نمایشگاه ایران پلاست میزبان نمایندگانی از حدود 20 کشور جهان بود.

کشورهای چین ، ترکیه ، تایوان و هند به صورت پاویون و نمایندگانی از سایر کشورها از جمله آلمان، اتریش و ایتالیا و ... در نمایشگاه حضور داشتند.

این دوره از نمایشگاه با حضور حدود 600 شرکت ایرانی و خارجی در فضایی به وسعت 20 هزار متر مربع برگزار شد.

در هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، فعالان صنعت پلاستیک در پنج گروه، مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات پلیمری، محصولات ساخته شده و نیمه ساخته، خدمات فنی و مهندسی و کامپوزیت‌های پلیمری حضور داشتند.

 

دوره نهم - 1393

نهمین نمایشگاه بین الملی ایران پلاست از 3 تا 7 مهرماه برگزار شد. در این دوره رکورد میزان حضور تعداد شرکتها در نمایشگاه شکسته شد. در نمایشگاه نهم 750 شرکت داخلی و خارجی از 13 کشور جهان حضور داشتند.

کشورهای ایتالیا، اتریش، ترکیه، تایوان، کره جنوبی، چین و هند به صورت پاویون و کشورهای انگلستان، آلمان، اسپانیا، یونان، هلند و امارات به صورت مستقل در نهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست حضور داشتند، ضمن آن که دراین دوره فضای اختصاص داده شده به شرکتهای خارجی نسبت به دوره گذشته چهار برابر شده بود.

پوشش خبری بزرگترین گردهمایی صنعت پلاستیک کشور را بیش از 70 خبرنگار داخلی و 25 خبرنگار خارجی بر عهده داشتند.

همچنین دو آژانس اختصاصی عکاسی و دهها عکاس خبری و صنعتی این نمایشگاه را پوشش تصویری دادند.

انتشار چند ویژه نامه مختلف در کنار ویژه نامه اختصاصی نمایشگاه ایران پلاست از ویژگی های این دوره بود.

هم اندیشی با حضور مصرف کنندگان و تولید کنندگان مواد اولیه پتروشیمی، مدیران ارشد سازمان بورس کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع نحوه عرضه مواد اولیه از برنامه های جانبی روز نخست این نمایشگاه بود. برگزاری سمینار "آینده دنیای پلاستیک" توسط سه شرکت خارجی از کشورهای اتریش و آلمان برنامه حاشیه ای روز دوم این نمایشگاه بود. در این سمینار آخرین دستاوردها و فناوریهای روز جهان در حوزه تزریق پلاستیک و ماشین آلات حوزه پلیمر و پلاستیک معرفی شد.

سمینار پلی هیومن و با شعار " آیا دوست دارید 200 سال یا بیشتر زندگی کنید؟" توسط پرفسور طلایی، دانشمند ایرانی مقیم ژاپن در زمینه آخرین دستاوردهای بشر برای ساخت اعضای بدن با مواد پلیمری در روز سوم این نمایشگاه برگزار شد.

 

 دوره دهم - 1395

دهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 25 تا 29 فروردین با شعار "کسب و کار جهانی"  برگزار شد.

آئین گشایش دهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضورمعاون اول رئیس جمهور، وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اعضای کمیسیون های مختلف و سفرای کشورهای حاضر در نمایشگاه  برگزار شد.

در این دوره بیش از 900 شرکت شامل 500 شرکت خارجی و 400 شرکت داخلی حضور یافتند. در دوره دهم نمایشگاه، برای نخستین بار در تاریخ برگزاری ایران پلاست تعداد شرکت های خارجی از شرکت های ایرانی پیشی گرفت.

در این نمایشگاه برای نخستین بار در طول برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی، تعداد کشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست به عدد بی‌سابقه 25 کشور رسید و شرکت‌هایی از آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آفریقا برای حضور در نمایشگاه ایران پلاست غرفه در اختیار گرفته‌ اند.

حضور 13 کشور اروپایی، 10 کشور آسیایی، یک کشور آفریقایی و یک کشور از قاره اقیانوسیه در این نمایشگاه، از نکات قابل توجه این نمایشگاه بود. در مجموع شرکت‌هایی از آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، جمهوری چک، سوئیس، هلند، دانمارک، لهستان، روسیه، بلژیک، چین، کره جنوبی، تایوان، هند، سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی، عراق، بحرین، پاکستان، آفریقای جنوبی و استرالیا در فهرست کشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست قرار دارند.

به این ترتیب فضای اختصاص داده شده به شرکت های خارجی در این دوره به عدد بی سابقه 8 هزار مترمربع  که حدود 2.5 برابر دوره قبل است رسید. درمجموع  این دوره نمایشگاه در فضای مفیدی به وسعت 26 هزار مترمربع  برگزار شد.

بازدید تجار 19 کشور  از ایران پلاست دهم

یکی از مهمترین انتظارات فعالان و کارآفرینان صنایع تکمیلی پتروشیمی و بویژه غرفه گذاران نمایشگاه ایران پلاست در طول ٩ دوره گذشته، بازدیدهای تخصصی از نمایشگاه بوده است، براین اساس برای دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست برنامه ریزی ویژه‌ای به منظور افزایش بازدید حرفه ای و تخصصی از این نمایشگاه شد و با انجام مکاتبات و هماهنگی های گسترده توسط امور بین‌الملل دبیرخانه دهمین نمایشگاه ایران پلاست، برای نخستین بار 200 نفر از تجار حوزه پلاستیک از 19 کشور هند، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، بنگلادش، سوریه، قزاقستان، چین، ترکیه، سریلانکا، میانمار (برمه)، جمهوری آذربایجان، تونس، کنیا، بلاروس و امارات متحده عربی و ارمنستان  از این نمایشگاه بازدید کردند.

برنامه ریزی بازدید این تجار با در اختیار گذاشتن مترجم و راهنما و هماهنگی برگزاری جلسات B2B از ویژگی های میزبانی این تجار در نمایشگاه دهم بود.

همچنین در این دوره با تعبیه فرم ثبت نام و دعوت از تجار خارجی، امکان معرفی و پیشنهاد تجار از سوی شرکت کنندگان در نمایشگاه وجود داشت.

مدیریت الکترونیک نمایشگاه

استفاده از نرم افزار نوین ثبت نام که همه فرایند ثبت نام را به صورت الکترونیک برگزار می کند، استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه، اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی به ویژه کانال تلگرام از دیگر ویژگی های این دوره نمایشگاه ایران پلاست بود که زمینه مدیریت الکتزونیک این رویداد بین المللی را فراهم کرد.

طراحی سامانه ثبت نام بازدیدکنندگان برای نخستین بار در کشور و ثبت اطلاعات دقیق بازدیدکنندگان و خط سیر بازدید نیز ویژگی دیگر این دوره بود. این سامانه موفق شد اطلاعات دقیق 27 هزار بازدید کننده نمایشگاه را ثبت نماید.

همچنین در این دوره برای نخستین بار در تاریخ برگزاری نمایشگاه های کشور به همه غرفه گذاران در نمایشگاه اینترنت رایگان ارائه شد.

تبلیغات گسترده، اطلاع رسانی هدفمند

اخبار این نمایشگاه توسط ستاد خبری نمایشگاه پوشش داده شد و در مجموع بیش از 300 خبر درباره این نمایشگاه در سایت نمایشگاه منتشر شد.

نصب ۱۶ بیلبورد در مسیرهای پر رفت و آمد تهران و انتشار بیش از 50 صفحه آگهی در روزنامه های عمومی و نشریان تخصصی کشور بخشی از تبلیغات محیطی و شهری بزرگترین گردهمایی صنعت پتروشیمی خاورمیانه بود.

پوشش خبری بزرگترین گردهمایی صنعت پلاستیک کشور را بیش از 100 خبرنگار داخلی و خارجی بر عهده داشتند. همچنین دو آژانس اختصاصی عکاسی و دهها عکاس خبری و صنعتی این نمایشگاه را پوشش تصویری دادند. یک گروه 7 نفره عکاسی نیز به صورت ثابت این رویداد خبری را پوشش دادند و تصاویر آنها در قالب بیش از 60 گزارش تصویری در سایت نمایشگاه منتشر شد.

ویژه نامه های نمایشگاه

با برنامه ریزی های انجام شده، ویژه نامه های مختلفی برای نمایشگاه انتشار یافت. پیش از برگزاری نمایشگاه دو شماره خبرنامه به منظور اطلاع رسانی روند اجرایی کار منتشر شد. در هنگام برگزاری نمایشگاه هم روزنامه ویژه نمایشگاه روزانه در 16 صفحه منتشر شد. ویژه نامه روزنامه گسترش صمت هم در گستره سراسری منتشر شد و ماهنامه های عصر پتروشیمی و عصر کیمیاگری ویژه نامه های اختصاصی به مناسبت این رویداد منتشر کردند.

بازتاب داخلی و بین المللی ایران پلاست دهم

این نمایشگاه در بیش از184 وبسایت خبری بین المللی  شامل وب سایت 75 روزنامه، 71 سایت خبری و 23 سرویس خبری بازتاب خبری داشت.

سایت های معتبری چون یاهو، رویترز، مارکت واچ، بوستون، بیزینس جورنال و ... از منتشرکنندگان اخبار این رویداد بودند.

همچنین بیش از 900خبر از  این نمایشگاه در بیش از 100 رسانه معتبر داخلی منتشر شد.

برنامه ریزی ایران پلاست یازدهم در دوره دهم

انجام پیش ثبت نام متقاضیان حضور در نمایشگاه یازدهم و ذخیره کردن جا برای آنها ویژگی منحصر به فرد این دوره بود که این نمایشگاه را در سطح نمایشگاه های بین المللی قرار می دهد. در این نمایشگاه همچنین از پوستر دوره دوازدهم رونمایی و تاریخ دقیق این رویداد اعلام شد.

در این دوره نقشه نمایشگاه از حالت تک برگ خارج شد و مانند همه نمایشگاه های معتبر دنیا در قالب یک دفترچه با اطلاعات کامل شرکت ها منتشر و به صورت رایگان در اختیار همه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت.

بررسی اثربخشی نمایشگاه

انجام نظرسنجی به منظور بررسی اثربخشی نمایشگاه و نقاط قوت و ضعف برگزاری از دیگر فعالیت های انجام شده در دوره دهم ایران پلاست بوده است.

ثبت نام بازدید رایگان از دیگر امکانات این دوره بود. علاقه مندان به بازدید رایگان می توانستند پیش از شروع نمایشگاه با مراجعه به سامانه طراحی ششده یا اپلیکیشن موبایل درخواست بازدید خود را ثبت کنند و در روز بازدید به صورت رایگان از نمایشگاه بازدید نمایند.

اقلام تبلیغاتی نمایشگاه

در این دوره برای نخستین بار پکیج تبلیغاتی ویژه ای با آرم نمایشگاه ایران پلاست به هر شرکت کننده تقدیم شد. این پکیج شامل یک عدد سررسید( با توجه به برگزاری نمایشگاه در ابتدای سال) ، دو ست برگه یادداشت (در دو سایز)، دو عدد دفترچه یادداشت نفیس،(در دورنگ) ده عدد خودکار رنگی، یک عدد صندلی جدید نمایشگاهی از جنس کارتن پلاست و با تحمل وزن 200 کیلوگرم ( این صندلی برای اولین بار در کشور ویژه نمایشگاه ایران پلاست تولید شد) و  جعبه چای نفیس چوبی ( برای شرکت کنندگان داخلی) و کتاب بسیار نفیس 5000 سال مهندسی ایرانی ( برای مشارکت کنندگان خارجی ) بود.

 

دوره یازدهم

یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست 2 تا 5 مهر 1396  با شعار "کسب و کار جهانی"  برگزار شد.

آئین گشایش یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست با حضورمعاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت برپا  شد. در این دوره بیش از 1100 شرکت شامل 530 شرکت خارجی و 570 شرکت داخلی حضور یافتند.

در این نمایشگاه تعداد کشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست به عدد 24 کشور رسید و شرکت‌هایی از آسیا و اروپا برای حضور در نمایشگاه ایران پلاست غرفه در اختیار گرفته‌ اند.

فضای اختصاص داده شده به شرکت های خارجی در این دوره به عدد 9 هزار و 700 مترمربع رسید. درمجموع  این دوره نمایشگاه در فضای مفیدی به وسعت 36 هزار مترمربع  برگزار شد. 

نمایشگاه بین المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است.

این نمایشگاه امروز بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در بین نمایشگاه های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می شود.

این نمایشگاه 12دوره موفق را پشت سر گذشته است. نگاه آماری به دوره های گذشته نشان می دهد این نمایشگاه با همه مشکلات و مسائل پیش رو توانسته است روند رو به رشدی را طی نماید. به طوری که تعداد شرکت کنندگان در این نمایشگاه از 294 شرکت داخلی و خارجی در دوره نخست به بیش از 1100 شرکت داخلی و خارجی در دهمین دوره افزایش یافته است.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران پلاست  شهریور و مهرماه 1398 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار خواهد شد.

قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور تنها یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بوده است. علاوه بر این در سایه برگزاری این نمایشگاه تشکل های مختلفی نیز به منظور حضور موثرتر بخش های مختلف صنایع پلاستیک شکل گرفت که زمینه رقابت روزافزون و رونق بیشتر این صنعت شد.

نمایشگاه ایران پلاست در ادوار گذشته در 4 گروه کالایی برگزار شده است. این گروه ها به شرح ذیل هستند:

 مواد اولیه: 

گرمانرم ها - انواع آلیاژهای پلیمری -آمیزه ها - انواع پودر و گرانول - پلی استایرن - ‌ اتیلن و پلی اتیلن - انواع پلی آمید - انواع مستربچ - پلی پروپیلن ها -‌ آلیاژهای پی بی تی -آلیاژهای پلی کربنات - پلی اتیلن ترفتالات - پلی یورتان گرمانرم - آمیزه های پی وی سی - الاستومرهای گرمانرم - کوپلیمرها - انواع رزین- انواع ملامین - رزین های ریخته گری - رزین های پلی استر -الاستومرهای پی یو - فوم ها - فوم پلی اتیلن - رزین های ریخته گری پی یو - انواع لاستیک -انواع افزودنی - انواع استئارات -ترکیبات رهاکننده  قالب گیری - استابیلایزرها - روان کننده ها - انواع پرکننده -رنگدانه ها - انواع چسب ها -‌ مواد خام پوشش دهی - الیاف مصنوعی - رزین های فنولیک - آمیزه های سیلیکونی - انواع رزین رنگ - انواع رزین آلکید - مواد و الیاف تقویت کننده – میکا -ترکیب های میانجی - ترکیب های کمکی - انواع کاتالیزور - انواع پاک کننده- انواع لاک الکل ها

کالاهای ساخته شده و نیمه ساخته:

انواع لوله و اتصالات پ پ، پی وی سی و پی ای -انواع محصولات بسته بندی - تولید فیلم و ورق – ظروف و وسایل بسته بندی–فیلم بسته بندی مواد غذایی و دارویی – فوم بسته بندی - طناب و نخ پلاستیکی -‌ محصولات لایه دار –انواع برچسب - انواع بطریهای پت - محصولات لاستیکی و سیلیکونی – ورقه های لاستیکی – انواع تسمه نقاله - انواع پوشش، غلطک و قطعات لاستیکی - نوارهای سیلیکونی-قطعات و پروفیل های شیلنگ - محافظ کف -قطعات و محصولات صنعتی –بشکه و لوله های پی ای –پالت و جعبه های پلاستیکی – پرده های صنعتی – ورق های پلیمری – انواع بند و تسمه پی ای تی و پ پ – انواع پلاستیک، پروفیل و قطعات صنعتی - انواع ظروف صنعتی - توری و شبکه – انواع برس و قلم مو –انواع محصولات و قطعات پلاستیکی برای صنایع متفاوت –اسپری های پی وی سی و پی یو – انواع قرقره و غلطک صنعتی – انواع سبد و جعبه – انواع بلنداسکله معلق –کامپوزیت های مورد استفاده در خودروسازی –انواع قطعات و محصولات کامپوزیتدر صنایع مختلف –ورق های کامپوزیت – نانوکامپوزیت ها – انواع قطعات تزئینی پلاستیکی– محصولات فوم – فوم های بسته بندی – انواع قطعات و ورقه های فوم - محصولات اسفنجی و فومی  سیلیکونی - انواع فوم های عایق بندی و درزگیر -قطعات تمام شده برای صنایع خانگی– انواع محصولات برای صنایع ساختمان سازی – انواع پوشش دیوار – انواع سقف کاذب – انواع پروفیل و پانل – انواع پوشش کف – نوارهای عایق –انواع پروفیل در و پنجره – تجهیزات جانبی – لوازم بهداشتی – محصولات عایق بندی – انواع محصولات و قطعات اکسترود شده – انواع محصولات ترموفورمینگ – محصولات آهنگری و ریخته گری –فیلم های شرینک– فیلم های کششی – فیلم های پت – ورقه ها و فیلم های پی وی سی و پی وی دی سی  - انواع ورق پی سی و پ پ – ورقه های آکریلیک – انواع ورق و فیلم حبابی – محصولات آمیزه ای و گرانولی - انواع محصولات یکبار مصرف – محصولات قابل بازیافت – محصولات غیرپلاستیکی

ماشین آلات و تجهیزات:

انواع میکسر-‌ غلطک -‌ خردکن و آسیاب – گرانول ساز – خطوط آمیزه سازی - خطوط بازیافت - انواع کوره های صنعتی - ماشین آلات و خطوط اکسترودر و اکستروژن - انواع ماشین پرس و فشرده سازی – ماشین آلات اسفنج ساز–ماشین آلات بافندگی تور - ماشینهای قالب گیری ، ترموفورمینگ و تزریق -‌ انواع ماشین های تولید - ماشینهای خم کن و لب بر - ماشینهای برش– دستگاه های برش اولتراسونیک -دستگاه های برشلیزری – انواع ماشین آلات سوراخ کن - انواع ماشینهای چاپ -ماشین آلات چاپ بطری، قوطی و چرم – دستگاه های سیلک اسکرین – دستگاه های پوشش دهی – دستگاه های بافندگی -  ماشین آلات جوش پلاستیک –انواع قالب ها – ماشین آلات و تجهیزات خودروسازی – سیستم هایانتقال و نقاله مواد – سیستم های مونتاژ – ماشین آلات بادی -تجهیزات جانبی- تکنولوژی های خنک کننده و گرم کننده–برج های خنک کننده – ماشین آلات خنک کننده - کمپرسورها –گرم کننده های جت بخار – دستگاه های خنک کننده –سیستمهای تصفیه– تجهیزات اندازه گیری و آزمایش- تجهیزات و قطعات جانبی مرتبط

خدمات:

خدمات فنی و مهندسی - خدمات پس از فروش -‌ خدمات نرم افزاری -کتاب های راهنما - انجمن ها –خدمات پیمانکاری–خدمات اطلاع رسانی - خدمات مشاوره -‌ خدمات بازاریابی - خدمات صنعتی و آزمایشگاهی –خدمات طراحی و دکوراسیون– سیستم های کنترل - خدمات آموزشی – پروژه های کلید در دست - خدمات بازرگانی -‌ خدمات صادرات و واردات ،‌ خدمات نظارتی – نشریات تخصصی