١٣٩٨/٠۶/٢۵

ایران پلاست سال قبل نمایشگاه خوبی برای کمک به صادرات ما بود



البرز پلیمر سپاهان (ASP)از دهه 70 در صنعت پلیمر آغاز به کار کرده و به گفته مدیر مجموعه در دهه 80 به بلوغ کامل و گستردگی فعالیت مورد نظر رسیده است. این مجموعه برای صنعت ساختمان، خطوطی از قبیل: خط تولید لوله های پلی اتیلن، از اندازه 16 تا 1200 میلی متر، خطوط تولید لوله های پی وی سی از 20 تا 400 میلی متر، ماشین آلات UPVC، خط تولید انواع پروفیل های در و پنجره، خطوط تولید نوارهای آبیاری قطره ای، خط تولید داکت برق، دیوار پوش و کف پوش های PVC و به طور کلی کلیه خطوط پیوسته اکسترودری را طراحی و تولید می کند.
ابوالفضل فشارکی، مدیرعامل البرز پلیمر سپاهان در ادامه می افزاید: خط تولید سنگ مصنوعی (سنگ PVC) را هم در ایران طراحی کرده و ساخته ایم. این خط در استان خراسان رضوی و استان البرز در حال کار است. این خطوط در سال های 95 و 96 نصب و راه اندازی شده و در حال حاضر بر روی پروژه خطوط تولید لوله های آبیاری تحت فشار در حال کار هستیم.
وی از صادرات به کشورهای منطقه می گوید: ما به کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان صادرات داشته ایم. در کشورهای افغانستان و عراق هم سعی کرده ایم تا با حضور موثر و بررسی تقاضا، نیازشان را تامین کنیم. برنامه ما این است که صادرات خود را به کشورهای بیشتری توسعه بدهیم.
با توجه به تحریم ها و شرایطی که بر اقتصاد حاکم است، توانسته ایم سرپا بمانیم. صنعت لاستیک و پلاستیک جزو صنایعی هستند که با وجود تحریم ها توانسته اند سرپا بمانند.
بسیاری از ماشین هایی را که امکان ساختش در ایران نبود و یا واردات گسترده ای داشت، با اتکا به واحد طراحی قوی خود، امروز در این مجموعه می سازیم. در صنعت لوازم خانگی هم توانسته ایم فعالیت هایی انجام بدهیم. بخشی از قطعاتی که در تولید تلویزیون و ماشین لباسشویی مورد استفاده است را طراحی کرده و به تولید صنعتی رسانده ایم.
لوله های کاروگیت و تجهیزات و لوازم جانبی که در صنعت پلیمر مورد استفاده است را به بازار عرضه می کنیم. امیدوارم بتوانیم قدم های محکم تر و بزرگ تری در راه پیشرفت در صنعت پلیمر برداریم.
دغدغه بزرگ مشتریان و خریداران، امروزه خدمات پس از فروش است. ما بخش خدمات پس از فروش بسیار قوی ای داریم و چه از نظر تامین مواد و قطعات یدکی و چه از نظر تعمیرات یا خدمات رسانی دارای یک مجموعه بسیار متخصص هستیم. در ایران خدمات 24 ساعته آن-لاین ارائه می دهیم. در خارج از ایران هم سعی کرده ایم از مشتریان قدیمی که همکاری گسترده ای با آنان داشته ایم در بحث خدمات پس از فروش کمک بگیریم.
راهکارهایی را برای کشورهایی همسایه تدارک دیده ایم و طی 72 ساعت خدمات مورد نیاز مشتری را در کشورهای همسایه ارایه می کنیم. پایگاه هایی از قدیم در عراق و افغانستان که بازارهای عمده فروش ما هستند، داشته ایم. اگر نیاز به تعمیر یا قطعه باشد، کارشناسان ما آماده هستند که برای ارائه خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن به این کشورها بروند. می توانیم این طور ادعا کنیم که همین خدمات پس از فروش مطلوب، توانسته ما را تا امروز سرپا نگه دارد.
فشارکی در خصوص حضور این شرکت در نمایشگاه ایران پلاست می گوید: از اولین دوره ایران پلاست تا امروز در نمایشگاه ایران پلاست حاضر بوده ایم. سعی کرده ایم در نمایشگاه های مربوط به صنعت پلاستیک و پلیمر از جمله این نمایشگاه شرکت داشته باشیم. در نمایشگاه های استانی مانند اصفهان پلاست هم حاضر بوده ایم.
از مشتریان قدیمی خود دعوت می کنیم و ملاقات های صمیمانه ای با آنان در نمایشگاه ها داریم. هدف ما از شرکت در نمایشگاه ها این است که بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به دست بیاوریم.
فشارکی معتقد به فعالیت های صنفی و تشکلی است: چنان که می دانید یک انجمن صنفی کارفرمایی ماشین آلات پلیمری در ایران تاسیس شده که ما هم عضو این انجمن هستیم. سال گذشته حضور در ایران پلاست تجربه خوبی برای ما بود. با همکاری دوستان، سالنی را برای تولیدکنندگان ماشین آلات داخلی در نظر گرفتند که ما هم در آن سالن حضور داشتیم. در این دوره ایران پلاست هم همین سیاست اتخاذ شد و سالن 6 و 7 به انجمن صنفی کارفرمایی ماشین آلات پلیمری اختصاص داده شد.
در نمایشگاه سال 98 سعی کرده ایم خطوط تولید جدید خود را شامل خطوط تولید لوله های گاز، خطوط تولید گرانول، خطوط تولید آبیاری قطره ای و خطوط تولید لوله های PVC عرضه کنیم. نمایشگاه ایران پلاست سال گذشته به ویژه در بحث صادرات برای ما نمایشگاه بسیار خوبی بود. امیدوارم امسال هم بتوانیم در صادرات قدم های جدیدی برداریم. در حقیقت بازار داخل در حال حاضر توان استفاده از محصولات ما را کمتر داراست. با توجه به شرایط ارزی کشور به نظر می رسد در صادرات بتوانیم بهتر عمل کنیم.
از دوره گذشته ایران پلاست تا امروز، در حدود 15 نفر نیروی متخصص به مجموعه ما افزوده شده است. به دلیل سفارش های جدیدی که از کشورهای اطراف دریافت کردیم ناچار بودیم نیروی متخصص جدید برای پاسخ به درخواست های جدید استخدام کنیم. طی یک سال گذشته بیشترین فروش ما در بخش صادرات بوده است.
او در ادامه می افزاید: صنعت پلاستیک بیش از یک نمایشگاه در سال نیاز ندارد!یا این نمایشگاه را دو سال یک بار برگزار کنید یا اگر بناست هر سال برگزار شود، باید یک نمایشگاه خوب مثل ایران پلاست برگزار شود. نیاز نیست هر شهری برای خودش یک نمایشگاه پلاستیک برگزار کند. این صنعت کشش این همه نمایشگاه را ندارد. به خصوص برای شرکت هایی همچون  ما که کارشان ماشین سازی ست. آماده کردن ماشین برای عرضه در نمایشگاه بسیار زمان بر و سخت است. اینکه یک ماشین را در همه نمایشگاه ها به نمایش بگذاریم هم، کار درستی نیست.
امیدواریم نمایشگاه ایران پلاست امسال برای همه خوب باشد. صنعت پلاستیک صنعتی ست که بسیار پویاست و جای کار بسیاری دارد. این تحریم هایی که اعمال شده حداقل این خودباوری را به ما داد و یک اعتماد سازی در داخل کشور از سوی صنعت نسبت به ماشین سازان داخلی شکل گرفت.
فشارکی به برخی از مشکلات صنعت ماشین سازی اشاره می کند و می گوید: بخشی از قطعات مورد استفادهما وارد می شود. به این دلیل که یا تکنولوژی اش در داخل نیست و یا کیفیت لازم را ندارد و یا نمی توانند آن قطعه را در ایران تعمیر کنند. واردات هم بسیار دشوار شده بود که با رایزنی هایی که انجام دادیم و کمک هایی که وزات صنعت به ما کرد، توانستیم از این بحران هم عبور کنیم.
و او بالاخره از فرصت ها می گوید: به واسطه افزایش چند برابری نرخ ارز،قیمت ماشین آلات ما هم چند برابر شد. در داخل کشور در این مدت به ما خیلی سخت گذشت و نتوانستیم ماشین آلات را آن طور که باید و شاید به بازار داخل عرضه کنیم. همه کمبودهایی که در بازار داخل مشاهده می کردیم از طریق صادرات جبران شد.امیدوارم نوسانات ارزی به یک ثبات منتهی بشود. این نوسانات در فروش داخل کشور ما 60 درصد اثرگذار بوده است.
در جلساتی که در هیئت مدیره انجمن داریم و صحبت هایی که می شود می بینیم که جوانان مستعد و خوبی وارد حوزه ماشین سازی شده اند. خود ما به دنبال این هستیم که اطلاعات مان را به روز کنیم و کیفیت ماشین آلات مان را بالاتر ببریم. من فکر می کنم اگر به این جوانان بهای بیشتری و اعتماد بیشتری داده شود- با تثبیت نرخ ارز و قیمت ها-  چنان چه گفتم شاهد پویایی این صنعت و رشد چشمگیر آن خواهیم بود. با حمایت هایی که انتطار داریم، ما باید بتوانیم بیشتر در مقوله صادرات حرکت کنیم.
فن آوری ها در حال به روز شدن هستند. در کشاورزی برای آبیاری از لوله های تحت فشار و نوین استفاده می شود. از حالت سنتی خارج شده و به شکل صنعتی در می آید. در مورد صنعت ساختمان، هم، ساختمان ها در حال سبک سازی هستند و نیاز به محصولات جدید و سبک دارند.
سنگ مصنوعی یکی از این محصولات جدید است که بسیار سبک و مقاوم است و جلوه قشنگی نیز به ساختمان می بخشد.
این نشان می دهد آینده این صنعت یعنی صنعت پلیمر، آینده خوبیست. به شرطی که تنش ها کمتر شود و ثبات و حمایت به وجود بیاید.
حداقل برای جوان ها یک دلگرمی ایجاد کنند که تلاش و فعالیت آنها دیده شود. من پیشکسوت نیستم، کوچک ترین عضو این صنعت هستم ولی به کارم بسیار علاقمندم. دوست دارم خطوط تولید متنوع بسازم. در شروع کار فقط یک مدل خط تولید می ساختم اما امروز 20 خط تولید می سازم.
در پایان باید بگویم، هر چه نمایشگاه تخصصی تر باشد، بازدیدکنندگان متخصص بیشتری از نمایشگاه بازدید می کنند و بحث های تخصصی و علمی  بین مشارکت کننده و بازدیدکننده انجام می شود و این گفت و گوها منجر به حصول نتیجه یا ارائه یک راه حل جدید خواهد شد. به دلیل موقعیت جغرافیایی که ایران دارد و سوابق درخشان نمایشگاه ایران پلاست، بازدیدکنندگان خارجی را در سال های گذشته می دیدیم که از کشورهای دور آمده و برای شان مهم است که وارد این صنعت، این کشور و این نمایشگاه شوند.