ما ماشین آلات بلومولدینگ را در دو زمینه و در چند مدل می سازیم. یکی ماشین های هیدرولیک است که سازندگان دیگری هم در ایران این نوع ماشین را می سازند. این ماشینِ در دنیا معمول است و واردات آن هم طی سالها انجام شده است. این ماشین های هیدرولیک در دو تیپ 1- ماشین تک استیشن (Single Station) و 2- ماشین دو استیشن(Double Station) ساخته می شوند.

حسین کارگر، مدیرعامل ماشین سازی تلاش صنعت، در صنعت ساخت ماشین های Blow Molding یا ماشین آلات بادی پلاستیک فردی شناخته شده است. به گزارش ستاد خبری ایران پلاست، وی حدود 30 سال است در این حوزه سابقه فعالیت دارد و امروز یکی از برندهای نام آشنا در تولید ماشین آلات بلومولدینگ در کشور است.

کارگر می گوید: ما ماشین آلات بلومولدینگ را در دو زمینه و در چند مدل می سازیم. یکی ماشین های هیدرولیک است که سازندگان دیگری هم در ایران این نوع ماشین را می سازند. این ماشینِ در دنیا معمول است و واردات آن هم طی سالها انجام شده است. این ماشین های هیدرولیک در دو تیپ 1- ماشین تک استیشن (Single Station) و 2- ماشین دو استیشن(Double Station) ساخته می شوند.

در ایران عموما ماشین دو استیشن را نمی توانند بسازند. ما اولین سازنده ماشین های بلومولدینگ دارای دو استیشن در ایران هستیم. نوع دوم ماشین بلومولدینگی که ما انحصارا می سازیم و ساخت آن را از سال گذشته آغاز کرده ایم، ماشین هیبریدی یا تمام سروو است. این ماشین، برقی است و امسال آن را در نمایشگاه عرضه کردیم.

 

مدیر تلاش صنعت از لزوم ساخت ماشین های برقی در کشور می گوید: یکی از مشکلاتی که ماشین های هیدرولیک مخصوصا در واحدهای بهداشتی دارند، مشکل روغن است. ما این مشکل را تا حدود زیادی از طریق ماشین جدیدی که ساخته ایم، مرتفع کرده ایم.

ماشین های ما معمولا 18 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش دارند.

تمام حرکات ماشین های فرآیند پلاستیک با سیستم هیدرولیک انجام می شود. در ماشین های تزریق آمدند سیستم هیدرولیک را با سروو موتورها جایگزین کردند. وقتی قرار است که حرکتی در ماشین انجام بشود، در آن زمان موتور سروو هیدرولیک را روشن می کند و حرکت انجام می شود. در ماشین های معمولی هیدرولیک به طور دائم روشن است. مصرف برق بالاست و روغن ریزی وجود دارد. ماشین بادی هم مانند ماشین تزریق تمامی حرکاتش توسط جک های هیدرولیک و شیرهای هیدرولیک و نهایتا پمپی که منبع روغن را تغذیه می کند، انجام می شود. این ماشین ها به صورت شبانه روز کار می کنند و چون این پمپ دائم روشن است، مصرف برق بالاست. علاوه بر آن به واسطه روشن بودن دائم پمپ، حرارت ایجاد می شود و موجب نشتی روغن می شود.

همانطور که قبلا هم اشاره کردم، مشکل عمده تولیدکنندگان، روغن ریزی ماشین آلات است. در ماشین جدید حرکات را توسط سروو و bar screw  ایجاد کردیم. یعنی حرکات بر روی محوری است که به صورت Bar screw گردش می کند – شبیه به ماشین های CNC- این تغییر باعث حذف جک های هیدرولیک می شود. سروو، مصرف برق بسیار پایینی دارد و تنها زمان هایی که نیاز است، پمپ روغن روشن می شود. در واقع وقتی ماشین کار می کند، کسی متوجه روشن بودن ماشین نمی شود که این یکی از امتیازات این ماشین جدید است.

تولید این ماشین از آنجا که نمونه ای در ایران وجود نداشته، نتیجه یک کار تحقیقاتی بوده است. تیم تحقیقاتی در نمایشگاه های خارجی، ماشین هایی را که از این سیستم استفاده می کردند، بررسی کرد و در ایران روی موارد بررسی شده، کار کردیم و در نهایت نتیجه کار ماشین جدیدی است که در نمایشگاه عرضه شد.

 

کارگر در مورد صادرات تلاش صنعت می گوید: ما به کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان، عراق، سوریه پیش از جنگ و افغانستان ماشین های خود را صادر کرده ایم. بیشتر بازاری هدف ما کشورهای اطراف بوده است. خدمات پس از فروش ما در این کشورها به طور گسترده نیست اما بعضا وجود داشته و به اغلب کشورهای شمالی خدمات داده ایم.

 

آیا تحریم ها را فرصت می دانید یا تهدید؟ می گوید: تحریم ها هم مثبت و هم منفی بوده است. تا به امروز جنبه منفی تحریم ها و نوسانات ارزی بیشتر بوده. به این دلیل که وضعیت مصرف کننده ی ماشین آلات نامعلوم بوده است. هیچ ثباتی وجود نداشته. این بی ثباتی همه چیز را معلق نگه داشته است. همه در انتظار گشایشی هستند که هنوز اتفاق نیفتاده است. از چند ماه پیش به این سو نه به صورت 100 درصد اما مشتری متوجه شده است که  ارز ثبات پیدا کرده است و از این پایین تر نخواهد آمد.

برنامه دولت هم این بوده که از ورود ماشین آلات شدیدا جلوگیری کند. مخصوصا ماشین آلاتی که در ایران تولید می شود. از چند ماه پیش آرام آرام تقاضاها بیشتر شد و همچنان رو به افزایش است. اگر این ثبات ادامه پیدا کند و همه یقین حاصل کنند که نوسان عمده ای در نرخ ارز پدید نخواهد آمد، بازارها مجددا رونق خواهد گرفت. از طرف دیگر ما در کشور نمی توانیم همه قطعات را بسازیم. بسیاری از قطعات مثل الکتروموتور، لوازم برقی، تجهیزات هیدرولیک و قطعات دیگر همه از خارج می آید. این ما را دچار چالش کرده است. اولا قطعه وجود ندارد. من برای پیدا کردن یک سروو موتور باید تمام بازار را بگردم و در نهایت هم چیزی که مدنظرم هست را پیدا نخواهم کرد. این چالش، ما را در انتخاب  قطعات و گزینه هایی که برای کیفیت ماشین نیاز داریم، محدود کرده است.

بحران ها، نوسانات و وضعیت اقتصادی موجب شده است که سرمایه گذاری داخلی کاهش یابد. یک نگرانی و انتظار میان سرمایه گذاران وجود دارد که مانع از حرکت رو به جلوی آنان شده است و تا زمانی که در مورد ثبات بازار به یقین برسند تداوم خواهد داشت. هر گاه تکلیف روشن شود، برای صنعت ماشین سازی هم وضعیت مثبت خواهد بود.

در 20 سال گذشته کشور ما با بازرگانی و دلالی روبرو بوده است. این امر باعث شده است که نیروهای سازنده از گود خارج شوند. یا خودشان تبدیل به بازرگان و دلال می شوند و از سوی دیگر نیروهای جوان هم وارد عرصه تولید ماشین آلات نمی شوند. بازگشت به دوران شکوفایی تولید، به یک فرهنگ سازی و آموزش نیاز دارد که شاید زمان زیادی را بطلبد.

 

او در خصوص حضور در ایران پلاست می گوید: نمایشگاه ایران پلاست به طور کلی نمایشگاه بسیار مثبت و خوبی است. ما در تمامی دوره های ایران پلاست حاضر بوده ایم به جز یک دوره.

ایران پلاست و نمایشگاه های تخصصی از پایگاه های اصلی عرضه و نمایش کار و ارائه هنر سازندگان هستند و از طرف دیگر جایگاهی برای انتخاب و بررسی سلایق مشتریان است که می توانند یک رقابت به وجود آورند.

انتظار ما از ایران پلاست این است که برگزارکنندگان و مشارکت کنندگان همان قدر که زحمت کشیدند و امکانات وسیعی را برای حضور در نمایشگاه فراهم ساخته اند ، یک گام بزرگ تری بردارند و با گسترش تبلیغات - بیش از آن چه که انجام شده است- معرفی بهترو فضاسازی مطلوب تری از نمایشگاه ارائه کنند.

برگزارکنندگان باید با نگاه مثبت تر و دلسوزانه تر، امور را برای مشارکت کنندگان تسهیل کنند. این امر دلگرمی مشارکت کنندگان را به دنبال خواهد داشت. ماشین سازان باید در برگزاری نمایشگاه دخیل باشند.