سیبویه ظهیری، مدیرعامل شرکت سیبویه وکس است. پدر وی در شرکت ایران برس و پایون پلیمر از پیشکسوتان صنعت پلاستیک است. این شرکت تولیدکننده کامپاند، واکس، مستربچ، واکس های پلی اتیلن، واکس های پلی پروپیلن و کامپاند های خاص است. به گزارش ستاد خبری ایران پلاست، وی ادعا می کند: البته الان در بازار محصولاتی به این نام وجود دارد، ولی واقعا واکس نیستند. آنها یکسری مازاد پتروشیمی را دوباره حرارت می دهند و محصولات فرعی و بدون کیفیت را به بازار تزریق می کنند. اما سیبویه وکس اولین شرکتی است در ایران که اصل این محصولات را تولید می کند و چون همیشه کیفیت و مرغوبیت محصولات برای ما مهم و در اولویت بوده به خوبی در بازار ایران شناخته شده هستیم و تلاش می کنیم که این روند را همچنان ادامه بدهیم. هر چند با اوضاع بازار و وجود محصولات فرعی کار ساده ای نیست.

 

ظهیری در مورد حضور در نمایشگاه ایران پلاست می گوید: ما در سالن 35 و غرفه 5 حضور داریم. دومین دوره ای است که در نمایشگاه ایران پلاست شرکت می کنیم و برای این دوره یکسری محصولات جدید را ارایه کردیم که فقط شرکت ما فرمول های آن را در اختیار دارد و در نمایشگاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. کامپاندهای خاص و سایر محصولاتی که در کشور فقط ما تولیدکننده آنها هستیم  و مصمم هستیم تا با ارایه بهترین محصولات، بازار داخل و حتی بین المللی را نیز در اختیار بگیریم. چون ما به خوبی از علم و تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستیم و اگر دولت کمی از ما حمایت کند، حرف های بسیاری برای گفتن خواهیم داشت.

 

واقعیت این است که موفقیت های ما به سادگی به دست نیامده و پدرم از سال های بسیار دور در این صنعت فعالیت خود را شروع کرده و حالا با کوله باری از تجربه سعی دارد چرخ صنعت کشور را با سرعت بیشتری به حرکت درآورد و من نیز بدون شک با کمک پدر این مسیر را ادامه خواهم داد. متاسفانه در حال خاضر انگیزه و نیروی زیادی نداریم چون شرایط بازار و تولید بسیار دشوار شده است و بدون حمایت مسوولین بدون شک بسیاری از تولید کننده ها از این چرخه خارج خواهند شد و این امر اصلا به نفع اقتصاد ایران نیست.

 

وی در خصوص صادرات این مجموعه می افزاید: در گذشته که امکان جابجایی ارز با سایر شرکت های بین المللی وجود داشت تا حدودی در بخش صادرات فعال بودیم و با توجه به کیفیت محصولات، به خوبی می توانستیم مشتریان خود را پیدا کنیم. البته باید بگویم در آن زمان هم برای دستیابی به بازار های خارجی تلاش زیادی را انجام دادیم ولی امروز اوضاع اصلا خوب نیست و صادرات ما تقریبا صفر شده است. فقط ترکیه از ما خرید می کند و ما به دلیل تحریم ها مجبور هستیم، محصولات را در گمرگ تحویل آنها بدهیم و بقیه مسیر حمل و نقل با خود آنهاست. بنابراین به صورت مستقیم فعلا صادرات نداریم و بازار داخل را پوشش می دهیم. معتقد هستم با پتانسیل و علم و دانشی که در اختیار داریم؛ اگر تحریم ها نبود با کمی بازاریابی می توانستیم سایر رقیبان خود را کنار بزنیم، ولی متاسفانه شاهد هستیم شرکت هایی از سایر کشورها محصولاتی با کیفیت پایین تر را تولید و در بازارهای جهانی به فروش می رسانند و در واقع از خلاء نبود شرکت های ایرانی استفاده می کنند که این موضوع در طولانی مدت می تواند به صنعت کشور آسیب وارد کند.

 

در مورد وضعیت بازار داخلی هم باید بگویم که رونق چندانی ندارد. چندین میلیارد هزینه برای خرید و راه اندازی ماشین آلات کرده ایم، اما نتیجه دلخواه حاصل نشده است. درست است که تا حدودی به بازارهای افغانستان و ترکیه محصول ارسال می کنیم ولی با این ماشین آلات و پتانسیل، نیازمند بازارهای بزرگ بین المللی هستیم.

 

وی در پایان گفت: برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه ایران پلاست باید هر سال مشکلات آن را برطرف کنند تا به نوعی شاهد برگزاری نمایشگاهی ایده آل باشیم. با کمی برنامه ریزی و کار کارشناسی می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم و اطمینان دارم اگر کمی نظرات غرفه داران مورد عنایت قرار بگیرد آنها برای شرکت در سالهای بعدی از انگیزه بیشتری برخوردار خواهند بود.