امیرحسین عظیمی پور مدیرعامل گروه صنعتی عظیم است. فعالیت این مجموعه با طراحی و ساخت سیستم های الکترونیک در سال 1370 آغاز شده است.

به گزارش ستاد خبری ایران پلاست در گفت و گو با غظیمی پور، وی ابتدا تاریخچه ای از شروع به کار این مجموعه ارایه کرد: تا سال 78 صرفا به صورت اختصاصی سیستم های کنترل دور موتورهای DC و … را با برند مهر الکترونیک تولید می کردم.

از آنجا که قطعه ی تولیدی ما در صنعت کاربرد زیادی داشت، درخواست های بسیاری از سوی ماشین سازان داشتیم. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که حلقه اصلی ماشین سازی را خود ما تولید می کنیم. این پایه ای برای شروع فعالیت ما در صنعت ماشین سازی شد. ماشین های اکسترودر لوله های سبز یا همان پلی پروپیلنی را طراحی کرده و ساختیم. در یک بازه زمانی به دلیل زیاد شدن  تعداد شرکت ها و افرادی که این ماشین ها را می ساختند، به ساخت ماشین هایی که از تکنولوژی بالاتری برخوردار بودند، روی آوردیم.  سعی کردیم سراغ فعالیتی برویم که رقیب نداشته باشد.

یک نوع ماشین برای تکمیل کیسه های پلی پروپیلن طراحی کردیم که رول را بعد از تولید، می گیرد، باز می کند، برش می زند، می دوزد و چاپ می کند. در تولید این ماشین موفقیت قابل توجهی به دست آوردیم. در حال حاضر ماشین های دوخت و برش و چاپ و گاست را بسیار حرفه ای تر و به روز تر تولید می کنیم.

 

آیا ماشین آلات ساخته شده را صادر هم می کنید؟

بله، به کشورهای مختلف صادرات داشته ایم. کشورهای اطراف مثل عراق، ترکیه، گرجستان، ازبکستان، آذربایجان و افغانستان از مشتریان ما بوده اند. یک مورد هم به شمال آفریقا صادرات داشته ایم.

ماشین های ما به یک برند تحت نام گروه صنعتی عظیم تبدیل و در تمام صنعت شناخته شده است. این دستگاه ها دارای ربات دومحوره هستند. خودش رول را می گیرد، باز می کند و برش می زند. دارای Gripper رباتیک است که کیسه را می گیرد، می برد، تعویض و چاپ می کند. ماشین دارای قابلیت چاپ در واقع یک ربات چهار محوره خواهد بود.

دستگاه های برش و دوخت فول اتوماتیک را برای اولین بار در ایران بنده طراحی کردم، ساختم و به بازار عرضه کردم. دستگاه های دیگری که ساخته ایم، دستگاه های گاست هستند که انواع و اقسام آن را تولید کرده ایم. بنده سه عنوان ثبت اختراع در ایران دارم که برای ثبت اختراع PCT بین المللی برای یکی از محصولات اقدام کرده ام.

خدمات پس از فروش ما  یک سال است. بخش فنی ما از بچه های تحصیلکرده و دانشگاه دیده تشکیل شده است. در تمام ایران و خارج ایران خدمات دستگاه ها را خود ما ارائه می دهیم. قیمت ماشین های ما حتی با مدل های مشابه چینی قابل رقابت هستند.

 

حضور در نمایشگاه های تخصصی مثل ایران پلاست را با چه هدفی دنبال می کنید؟

فکر می کنم از سال 74 تا امروز مجموعا در حدود 30 نمایشگاه شرکت کرده ایم. یک دوره هم  در کشور ترکیه در مرکز نمایشگاهی Tuyap استانبول غرفه داشتیم. زمان برگزاری ایران پلاست، زمان خوبی نبود. ما برای بازدید از نمایشگاه k آلمان در حال برنامه ریزی هستیم. زمان نمایشگاه ایران پلاست نباید به نمایشگاه k نزدیک باشد. با توجه به تجربه حضور 7، 8 ساله در نمایشگاه ایران پلاست، 5 سال حضور در نمایشگاه بسته بندی و 10 سال حضور در نمایشگاه صنعت، باور دارم، زمان برگزاری و مدیریت برگزاری ایران پلاست می تواند بهتر شود.

در این دوره نمایشگاه ایران پلاست، از دستگاه جدیدی رونمایی کردیم. از این رو غرفه را اندکی بزرگ تر گرفته ایم که بتوانیم نمایش بهتری از این ماشین ارائه کنیم. 

دستگاه جدید ما یک نوع گاست است. کیسه هایی که در صنعت داریم، وقتی چاپ شده و پر می شوند، حالت مکعبی پیدا می کنند. وقتی کیسه ها روی هم قرار می گیرند، از بغل نوع محصول مشخص نمی شود. توضیح ساده کار گاست این است که  چاپ را می چرخاند، به بغل می آورد و چاپ را نمایش می دهد.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر کار ما بسیار زیاد بوده است. هم فعالیت ما را دچار چالش های جدی کرده است و هم به کارمان رونق داده است. یک روزی دعا می کردیم ای کاش روزی برسد که اجازه ندهند نفت صادر شود یا تحریمی وضع کنند که ماشین خارجی نتواند وارد ایران بشود تا ما بتوانیم کار کنیم. حالا این اتفاق افتاده است. البته آرزوی من این بود که بتوانیم روی پای خود جلو برویم.

آینده صنعت ماشین سازی کشور را بسیار بد می بینم. ماشین سازی یک کار بسیار تکنیکی و انرژی بر است. نسل جدید هیچ رغبتی برای اینکه خود را دچار چنین چالش بزرگی کند، ندارد. دولت و زمام داران (متولیان) امور هم دید تکنیکی نسبت به این کار ندارند. انگار هیچ برنامه ای برای صنعت ماشین سازی در ایران وجود ندارد. در حالی که صنعت ماشین سازی، کشور ایتالیا را به یک کشور صنعتی تبدیل کرده است. در ایتالیا 5 میلیون شرکت کوچک وجود دارند. اینها صنعت ایتالیا را ساخته اند. از نمایشگاه های مختلفی در بسیاری کشورها بازدید کرده ام و کارهایشان را از نزدیک دیده ام. کشورهای اروپایی چیزی جز ماشین سازی ندارند. مغز متفکر و نیروی انسانی برای ماشین سازی در ایران موجود است حتی زیر ساخت صنعتی هم به وجود آمده ولی چون هیچ حمایتی نمی شود، همه از میدان به در می شوند.

من شخصا فارغ التحصیلان دانشگاهی را که با ناامیدی از دانشگاه خارج می شوند و وارد اسنپ و تپ سی می شوند، جمع می کنم و مهندس شان می کنم. با دانشگاه رفتن کسی مهندس نمی شود.

دولت باید صنعت خودرو را که پیشرفتی ندارد و در یک مسیر تکراری قرارگرفته رها کند و صنایع ماشین سازی کوچک را رونق بدهد. در کشورهای اطراف خیلی علاقمند به دستگاه های ایرانی هستند و رغبتی به ماشین های چینی ندارند. ما را یک سر و گردن از چینی ها بالاتر می دانند. اگر دولت و متولیان به این باور برسند که باید به ما کمک کنند، یک گام به سوی شکوفایی اقتصاد کشور نزدیک می شویم.